باشگاه ترجمه

رسانه‌های اجتماعی کار انتخابات را سخت می‌کنند

نویسنده:
کیلب ماپین، خبرنگار، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مستقل آمریکایی است...
کیلب ماپین، خبرنگار، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مستقل آمریکایی است. برخی او را به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش یکی از سردمداران جنبش موسوم به «تسخیر وال‌استریت» می‌دانند. او در آن جنبش، حضور بسیار فعالی داشت و یکی از ویدئوهای تولیدی او در آن زمان واکنش‌های بسیاری را علیه حملات پلیس به وجود آورد. ماپین عموماً در مورد سیاست خارجی ایالات متحده مطالبی را منتشر کرده یا سخنرانی می‌کند. او تاکنون چند بار در رسانه‌های آلترناتیو و شبکه‌هایی مانند Russia Today و Press TV نیز حضور پیدا کرده است. او یکی از مهمانان کنفرانس افق‌نو در سال 2014 بود. در ماه می 2015 بود که او به‌همراه جمع دیگری از اعضای رسانه‌ی ایرانی و خارجی در کشتی شاهد جمهوری اسلامی ایران وابسته به هلال احمر برای کمک به مردم یمن عازم آن کشور شدند. این کشتی به‌دلیل حملات گسترده ی سعودی‌ها به بندر حدیبیه هیچ‌گاه به یمن نرسید اما بار خود را در بندر جیبوتی تخلیه کرد. حالا این گزارشگر و خبرنگار آمریکایی کتاب جدیدی از آثار خود را منتشر کرده است. این کتاب با موضوع انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالات متحده منتشر شده است. انتشار این کتاب و مقالات گسترده‌ی وی در زمان انتخابات، دلیلی شد تا با وی در مورد کتاب جدیدش، انتخابات آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در ایران به گفت‌و‌گو بنشینیم. در ادامه متن گفت‌و‌گوی خردنامه با کیلب ماپین را می‌خوانید.
  •  جناب ماپین باتشکر از این‌که دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید. به عنوان اولین سوال لطفا قدری در مورد کتاب جدید خود به ما بگویید و چه شد که تصمیم گرفتید آثار خود را به شکل کتاب در اختیار مخاطبان خود در ایالات متحده قرار دهید.
در طول کمپین‌های انتخاباتی ایالات متحده  و همچنین در طول سفرهایی که من در آن زمان در کشور داشتم، شرایط به گونه‌ای نشان داده می‌شد که تغییر ویژه‌ای در راه است. پوپولیست‌ها قدرت گرفته بودند و رفتارهای‌‍‍ پوپولیستی گسترش پیدا کرده بود. البته میلیون‌ها آمریکایی نیز از شرایط کشور بسیار ناراضی بودند. در آن فضا چپ‌ها تلاش می‌کردند که شرایط آینده را با حضور خود، بسیار ویژه نشان دهند و بگویند که اگر ما قدرت بگیریم کشور را می‌سازیم.
هیلاری کلینتون از شرایط موجود دفاع می‌کرد و در مقابل، یک بیلیونر به نام دونالد ترامپ منتقد شدید او بود.
جامعه‌ی ایالات متحده در شرایط سختی قرار داشت و لیبرال‌ها بسیار تحت فشار بودند و همه‌ی انتقادها به سمت لیبرالیسم هدف گرفته شده بود.
در زمان انتخابات، من تعدادی مقاله و گزارش را در مورد انتخابات نگاشتم که در برخی از رسانه‌‌ها منتشر شد. تصمیم گرفتم که این مقالات، به کتابی برای عرضه در کشور منتشر شود. حالا این کتاب چاپ شده و تاکنون واکنش‌های مثبتی را در ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر دریافت کرده است. در این کتاب تلاش کرده‌ام تا به تشریح وضعیت موجود آمریکا پیش از انتخابات و حین آن بپردازم. در یکی از بخش‌های مهم این کتاب، به بررسی اعتراضات مردمی علیه لیبرالیسم پرداخته شده است که این انتخابات قطعا یکی از نمادهای مهم آن است.
 
  • ممنون از توضیح جامع شما. به نظر شما آیا رسانه‌ها ترامپ را ساختند؟
بگذارید از زاویه‌ی دیگری به مسئله نگاه کنیم. دونالد ترامپ قدرت بسیاری دارد که بتواند از طریق رسانه توجهات را به خودش جذب کند. او حتی مدت‌ها قبل از آن‌که از ریاست جمهوری صحبت کند، می‌دانست چه کاری می‌تواند انجام دهد تا توجه‌ها را به سمت خود بکشاند. او گاهی حتی برای جذب مردم از کلمات زشت استفاده کرده و حتی از ارتباط با برخی سلبریتی‌ها صحبت می‌کرد و از آن هم هیچ ابایی نداشت. او همواره تلاش می‌کرد که خود را برروی جلد و صفحه‌ی اول رسانه‌ها قرار دهد.
باید توجه کرد که رسانه‌های ایالات متحده بسیار کنترل‌شده و وابسته به منابع مالی هستند. ترامپ می‌داند که چگونه خود را نمایش بدهد و می‌داند که چه‌ کاری باید انجام دهد تا کارگردان‌های CNN و FOX و MSNBC او را در اولویت خود قرار دهند.
هرزمانی که او فرصت پیدا می‌کرد تا توجهی را به خودش جلب کند، تلاش می‌کرد تصویری از خود نشان دهد که او یک قهرمان است و مقابل ثروتمندان جامعه ایستاده و برای جامعه‌ی ضعیف تلاش می‌کند. گاهی می‌توان گفت که حتی صدای او دیگر برای مردم ایالت‌هایی همچون اوهایو، میشیگان، پنسیلوانیا و برخی دیگر از ایالت‌ها همچون موسیقی بارها شنیده می‌شد.
نکته این است که رسانه ها ترامپ را ساختند اما او رسانه‌ها را به جهتی که خود می‌خواست هدایت می‌کرد...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code