پرونده

هندسه‌ی حوزه‌ی انقلابی

نویسنده: هادی علیزاده
اهمیت حوزه‌ی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایه‌های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست...
اهمیت حوزه‌ی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایه‌های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌ی انقلابی در راستای ورود به این عرصه چه وظایفی را بر عهده دارد؟ تحقق جامعه‌ی دینی به معنای اجرای دین در تمام شئون زندگی، چه الزاماتی برای مروجان و مبلغان دین ایجاد می‌کند؟ متولی آموزش، تربیت و ایجاد جریان اجتماعی برای دینداری کیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به سراغ حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم‌مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی رفتیم و در گفت‌وگوی پیش رو به تبیین کارویژه‌های مورد نیاز برای اقامه‌ی اجتماعی دین با نگاهی به وظایف حوزه‌ی انقلابی پرداختیم.
«مبانی و راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه»، «قلمرو دین در تعیین مفروضات اساسی، ارزش‌ها، رفتارها و نمادها»، «مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی»، «مدل تنظیم سیاست‌های کلان فرهنگی»، «ارزیابی عملکرد فرهنگی حوزه‌های علمیه در تاریخ معاصر» و «مفهوم‌شناسی اسلامی در فرهنگ نبوی» از جمله تالیفات این اندیشمند علوم انسانی است.
  • طفا در ابتدا توضیحی درباره‌ی چیستی و ضرورت حوزه‌ی انقلابی بفرمایید.
برای این‌که ضرورت یک مفهوم روشن بشود باید اول مشخص کنیم که راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم و قصد داریم ضرورت چه چیزی را ثابت کنیم و حوزه‌ی انقلابی چیست که ضرورت بحث دارد. من چند احتمال را در پاسخ به این سوال عرض می‌کنم و به نظرم می‌آید که هرکدام از این احتمالات جنبه‌ای از پاسخ را در بر دارد و در ادامه به پاسخ کامل‌تری دست پیدا خواهیم کرد. شاید اولین مفهومی که از حوزه‌ی انقلابی به ذهن بیاید این است که نسبت به انقلابی که اتفاق افتاده و منتهی به برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی شده است و نسبت به این حاکمیت و نظام سیاسی که به‌تبع این انقلاب به وجود آمده، بی‌تفاوت نباشد بلکه از آن حمایت کند...





ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code